بنا بر اظهارات معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در حالی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی بازمانده از تحصیل هستند که شرایط خاصی ندارند و وضعیت آنها برای تحصیل معمولی است.

به گزارش نیکوکار، معصومه نجفی پازوکی با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به منظور شناسایی بازماندگان از تحصیل، با بیان اینکه در خصوص بازماندگان از تحصیل سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموز مهم است، اظهار کرد: تا سال گذشته کار دقیقی بر روی شناسایی بازماندگان از تحصیل به منظور احصای اسامی و تعداد و محل سکونت آنها انجام نشده بود.

 

شناسایی کودکان ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل 

پیگیری خانه‌ به خانه برای یافتن علت ترک تحصیل این کودکان

وی ادامه داد: سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ ۱۴۰۱ سامانه‌ای برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیلبا نام سامانه شهید محمودوند طراحی شد. در آن زمان یعنی مهرماه ۱۴۰۱ این سامانه آمار کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی یعنی بازه سنی شش تا ۱۱ سال را ۲۰۴ هزار نفر نشان می‌داد. ما برای تک تک این ۲۰۴ هزار نفر پیگیری کننده در استان‌ها قرار دادیم.

نجفی پازوکی درباره روند احصای دقیق آمار بازماندگان از تحصیل توضیح داد: اسامی افراد بین ۶ تا ۱۱ سال را از ثبت احوال گرفتیم و آمار ثبت احوال را با سامانه دانش آموزی سیدا مقایسه کردیم‌. در واقع آماری که در ثبت احوال وجود داشت اما در سامانه سیدا ثبت نام نشده بود، آمار بازمانده از تحصیل محسوب می‌شد که همان رقم ۲۰۴ هزار نفر بود. در واقع این ۲۰۴ هزار نفر در سن مدرسه بودند اما در مدارس ثبت نام نکرده بودند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما برای برای تک تک این افراد یک شخص پیگیری کننده از طرف استان‌ها تعیین کردیم که آن شخص یا از معلمان و یا افراد محلی انتخاب شده بود که به آدرس دانش آموز مراجعه می‌کرد تا ببیند این دانش آموز چرا در مدرسه ثبت نام نکرده است. در این فرآیند متوجه شدیم همه این آمار ۲۰۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل نیستند. تعدادی از این افراد مهاجرت کرده و از ایران رفته‌اند، تعدادی بیماری صعب العلاج دارند و مریض هستند، تعدادی فوت کرده‌اند و تعدادی در مدارس دیگر مثل مدارس خاص که آمارش در سامانه سیدا ثبت نمی‌شود مشغول تحصیل هستند.

 

شناسایی حدود ۱۶۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی

این کودکان در شرایط عادی و سالم اما مدرسه نمی‌روند 

وی تاکید کرد: پس از این شفاف سازی آمار، بازمانده از تحصیل ما ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر شد. بنابراین در حال حاضر آمار بازمانده از تحصیل ایرانی در مقطع ابتدایی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر است. در واقع وضعیت حدود ۴۴ هزار نفر به کمک سامانه شهید محمودوند شناسایی شد. این آمار با کنار گذاشتن آمار فوت شدگان، مهاجرت‌ها، افراد داری بیماری صعب العلاج که شرایط خاص دارند احصاء شده است، یعنی این ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی شرایط و وضعیت عادی داشتند اما مدرسه نرفته‌اند.

 

تهیه بسته‌های حمایت و آموزشی برای این دانش‌آموزان  

از کار کودک تا مشکلات فرهنگی، دلایل ترک تحصیل این کودکان

نجفی پازوکی با بیان اینکه سال گذشته در مرحله شناسایی و امسال در مرحله جذب این دانش آموزان اقدام می‌کنیم، افزود: برای جذب این دانش آموزان بسته‌های حمایتی و آموزشی طراحی کردیم. درواقع تاکید ما بر حضور فیزیکی دانش آموز در مدرسه نیست بلکه به هر نحوی این دانش آموز باید آموزش را دریافت کند. در همین راستا جلسات متعدد با نهادهای مختلف از جمله سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کمیته امداد، سازمان امور عشایر، وزارت بهداشت و… داشته‌ایم. حتی ما در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل اتباع غیر ایرانی هم ورود کردیم و جلساتی با پلیس مهاجرت داشته ایم.

نجفی پازوکی در پاسخ به این سوال که دلایل این آمار بازماندگی از تحصیل چه بوده است و آمار دختران و پسران به تفکیک چقدر است؟، توضیح داد: در این آمار تفاوت چشم گیری بین جنسیت دختر و پسر وجود ندارد. علل آن نیز متفاوت بوده است، برخی به علت دوری مدرسه از منزل و درصد کمی به علت ازدواج تحصیل را ادامه نداده‌اند. مهاجرت، بیماری، مسائل فرهنگی از دیگر علل است. همچنین برخی از این دانش آموزان کودک کار هستند و از این جهت تحصیل را ادامه نداده‌اند.

 معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه باید شرایط تحصیل این کودکان را فراهم کنیم، گفت: شرایط دسترسی این بچه به مدرسه را باید فراهم و تسهیل کنیم‌ در این راستا به تهیه بسته‌های آموزشی و حمایتی پرداختیم. بازگرداندن دانش آموز به مدرسه به این به معنی این نیست که او حتما به صورت فیزیکی به مدرسه برگردد، اما باید آموزش را دریافت کند تا بازمانده از تحصیل نشود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/