کد خبر: 14227

معاون مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از کاهش پنج درصدی کودک‌آزاری طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش نیکوکار، آرزو فاتحی با اشاره به موضوع پیشگیری از کودک‌آزاری اظهار کرد: هر ساله میلیون‌ها کودک در سراسر جهان تحت تاثیر استثمار جسمی، جنسی، عاطفی و اقتصادی قرار می‌گیرند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت کودک‌آزاری عبارت است از اینکه هر گونه بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینهٔ روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۷ با انتشار گزارشی تحت عنوان «بدرفتاری با کودکان» اعلام کرده است که در سراسر جهان از هر چهار کودک یک کودک قربانی خشونت فیزیکی شده است.

معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: هر روز در نقاط مختلف جهان تعدادی از کودکان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند؛ این کودکان در معرض بدترین انواع کودک‌آزاری قرار دارند.

فاتحی درخصوص وضعیت کودک‌آزاری در ایران نیز یادآور شد: گزارشی که سازمان بهزیستی معاونت اورژانس اجتماعی ارائه می‌کند مربوط به افراد مراجعه‌کننده به واحدهای مربوطه و گزارشاتی در جهت مداخلات تخصصی است که کارشناسان این مراکز به گروه‌های هدف ارائه می‌کنند. در این میان بیشترین گزارشات اعلام شده مربوط به بی‌توجهی و غفلت نسبت به نیازهای اولیه کودک و نیازهای عاطفی کودک است.

وی خاطرنشان کرد: پس از غفلت، مواردی از قبیل بهره‌کشی و خشونت‌های جسمی در کودک‌آزاری‌ها گزارش شده‌اند.

وی اعلام کرد که با توجه به آمارهای به دست آمده، در مقایسه با آمار سال قبل شاهد کاهش پنج درصدی آزار کودک در زمان مشابه هستیم.

معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: در کشور ما هم در راستای پیشگیری از کودک‌آزاری  آموزش‌های محله‌ای، چاپ بروشور و کلاس‌های حضوری در سرای محلات و محلات آسیب‌خیز در زمینه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، برقراری ارتباط موثر و… دوره‌هایی برگزار می‌شود.

فاتحی همچنین اقدامات اورژانس اجتماعی در برخورد با موضوع کودک‌آزاری را نیز تشریح کرد و گفت: مشاوره با کودک و اعضای خانواده یکی از اقدامات بهزیستی در این زمینه است اما در صورت مداخله تخصصی حضور در محل و انجام اقدامات لازم، در صورتی که جان کودک در خطر باشد با مجوز رسمی از قوه قضائیه خروج کودک از محل و در صورت نیاز به درمان، نسبت به ارجاع کودک به مراکز درمانی اقدام می‌شود. پیگیری در جهت دریافت شناسنامه برای کودکان فاقد هویت، ارائه حمایت‌های مادی در شرایط خاص و ارجاع به نهادها و مراکز درون و برون‌سازمانی از دیگر اقدامات ماست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر