کد خبر: 11875

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: سازمان بهزیستی ۳۵ هزار خانواده را تحت پوشش دارد و ۴۲۰ مددجوی سالمند و نیازمند در آسایشگاه سالمندان و معلولان استان قم نگهداری می‌شوند.

به گزارش نیکوکار، مهدی پهلوانی در یک نشست خبری افزود: از این تعداد افراد تحت پوشش، ۲۲ هزار خانواده درگیر معلولیت هستند و ۲ هزار تَن از آن‌ها نیز در مراکز خاص نگهداری می‌شوند.

وی همچنین با تقدیر از کمک و توجه مراجع تقلید و علما به بهزیستی گفت: ۱۰۰ تن از سالمندان عزیز ما در این موسسه خیریه انوار آفتاب نگهداری می‌شوند، اگر نیکوکاران عزیز نباشند، بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند و از آیات عظام، علما و همه نیکوکاران که کمک ما هستند، تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مددجویان زیر پوشش بهزیستی، نیازمند توجه و کمک هستند؛ افزود: بهزیستی اگر چه کمکی به آن‌ها می‌کند، اما موسسه‌های خیریه و خیران نیز در کنار ما خدمات ارایه می‌دهند، مربیانی که در آسایشگاه سالمندان و معلولان استان فعالیت می‌کنند؛ کار بسیار سخت، همراه با عشق انجام می‌دهند که شایسته تقدیر است.

وی بیان کرد: شرکای اجتماعی بهزیستی موسسات خیریه هستند که غیرانتفاعی و غیرتجاری فعالیت می‌کنند، ۱۰ مرکز شبانه‌روزی در زمینه سالمندان و معلولان در حال فعالیت هستند، برای مراکز ایتام نیز مراکزی به ‌صورت جداگانه فعالیت می‌کنند.

پهلوانی گفت: کم‌ترین آمار مرگ‌ومیر و مشکلات کرونا را در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان داریم و تعداد فوت افرادی که در مرکزهای نگهداری سالمندان هستند، کمتر از شش‌دهم درصد بوده است.

وی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای مقابله با کرونا در آسایشگاه‌های استان افزود: در ابتدای کار شیوع ویروس کرونا در مورد سالمندان نگران بودیم و نخستین گروه از سالمندانی که در استان واکسینه شدند، سالمندان حاضر در آسایشگاه سالمندان و معلولان استان بودند.

وی با بیان اینکه رصد معلولان یکی از وظایف سازمان بهزیستی است، گفت: رصد شیوع میزان معلولیت‌ها در قم مورد توجه است، برخی از معلولان نیازمند نگهداری هستند، در طرح «رصد شیوع میزان معلولین» همکاران ما با کارت دارای هولوگرام و مُهر بهزیستی هستند و قصد داریم میزان شیوع معلولیت در استان را به دست بیاوریم.      

مرکز آموزشی و توانبخشی ویژه کودکان اُتیسم   

مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب نیز در این نشست خبری، با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این خیریه گفت: تعدادی از خانواده‌های صاحب معلول از روستا و شهرهای کوچک به امید عنایت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم می‌آیند و از این نظر تعداد معلولان استان درصد بیشتری از استان‌های دیگر بیشتر است.

فاطمه پورمحمدی افزود: این خیریه از سال ۱۳۷۲ در تهران تاسیس شد و در زمینه فرهنگی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در قم آغاز کرد و بیشتر در زمینه دارو و درمان و عمل جراحی سالمندان و معلولان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه تهیه ارزاق در شب عید و ماه مبارک رمضان و اعطای وام به خانواده معلولان از جمله فعالیت‌های این خیریه است، گفت: از سال ۱۳۹۷ مرکز آموزشی و توانبخشی کودکان اُتیسم را تاسیس و مربیان دوره‌های آموزشی را فراگرفتند.

وی گفت: سالمندانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، افرادی هستند که ازدواج نکردند و یا ازدواج هم کرده باشند؛ فرزندی ندارند و امکان نگهداری نداشتند، اینکه سالمندی به خاطر بی‌مهری فرزند در این مکان حضورداشته باشد، بسیار کم است.

وی با اشاره به برنامه‌های روزانه این مرکز گفت: هر روز برنامه ورزش برای سالمندان انجام می‌شود و تفریح و برنامه کتابخوانی برای این عزیزان انجام می‌شود، پزشکان نیکوکار در زمینه دندانپزشکی و روانپزشکی و چشم‌پزشکی در این مرکز خدمات ارایه می‌دهند.

پورمحمدی گفت: این خیریه در استان قم تنها موسسه‌ای است که در زمینه کودکان اُتیسم فعالیت می‌کند، این موسسه ۴۲۰ مددجو دارد که این تعداد ۳۲۰ معلول ذهنی و ۱۰۰ سالمند هستند.

وی افزود: تعداد زیادی از مددجویان آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند که بیشتر آن‌ها از خانواده‌هایی با سطح بسیار پایین هستند که توانایی مالی ندارند و ماهی ۲ میلیارد تومان هزینه جاری آسایشگاه است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/